
دانشگاه ایلام
دانشكده علوم انسانی
پایاننامه كارشناسی ارشد در رشته ی مدیریت بازرگانی(بازاریابی)
بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط
(مطالعه موردی: شهرک صنعتی فرامان کرمانشاه)
استاد راهنما:
دکتر قاسمعلی شیری
استاد مشاور:
دکتر یاسان ا… پوراشرف
شهریور ماه 1391
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده:
بیشک شرکتهای کوچک و متوسط تأثیر انکارناپذیری بر اوضاع اقتصادی هرکشوری دارد. این شرکتها، بخش عمدهای از موفقیت خود را مرهون بکارگیری کارآفرینی در سازمانهای خود میباشند. این ویژگی سبب شده تا آنها، وظایف محولهشان را به شیوه های متفاوتی انجام دهند. یکی از این وظایف، بازاریابی است که صاحبان این بنگاهها سعی می کنند تا با نگاه کارآفرینانهای به آن بنگرند. بنابراین با توجه به اهمیت تقابل کارآفرینی و بازاریابی در فضای کسب و کارهای کوچک، محقق سعی کرده تا با یک پژوهش کاربردی، به بررسی رابطه بین کارآفرینی سازمانی(مدل زهرا(1995): تجدید استراتژیک، نوآوری و توسعه کسب و کار) و آمیخته بازاریابی کارآفرینانه(P5: قیمت، محصول، ترفیع، توزیع و شخص) در شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه بپردازد. با توجه به اینکه جامعه آماری تحقیق 114 شرکت بود، لذا با آزمون های آماری 63 واحد به عنوان نمونه انتخاب شد. اما از آنجا که اجزای آمیخته بازاریابی کارآفرینانهِ این قبیل شرکتها با آمیخته بازاریابی شرکتهای بزرگ متفاوت است، لذا به کمک یک نمونه اولیه آزمایشی، آمیخته بازاریابی کارآفرینانه مخصوص این شرکتها بدست آمد. با توجه به یافته های این بخش، پرسشنامهای طراحی و دربین 62 واحد صنعتی توزیع شد. نتایج حاصله به کمک آزمونهای آماری نشان داد که بین کارآفرینی سازمانی و آمیخته شخص، قیمت و محصول رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین کارآفرینی سازمانی و آمیخته ترفیع و توزیع رابطه معناداری مشاهده نشد. همچنین به کمک آزمون میانگین یک جامعه، جایگاه کارآفرینی سازمانی بالاتر از حد متوسط بدست آمد.
کلید واژه ها: شرکتهای کوچک و متوسط، آمیخته بازاریابی کارآفرینانه، کارآفرینی سازمانی، شهرکهای صنعتی.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده:…………………………………………………………………………………………………………. د
فصل اول………………………………………………………………………………………………………… 1
1-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………. 1
1-2- بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………… 2
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………………………… 4
1-4- اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………. 5
1-4-1- اهداف کلی…………………………………………………………………………………………….. 5
1-4-2- اهداف جزئی……………………………………………………………………………………………. 5
1-5- فرضیه های تحقیق:………………………………………………………………………………………….. 6
1-5-1- فرضیه اصلی تحقیق………………………………………………………………………………………. 6
1-5-2- فرضیه های فرعی تحقیق………………………………………………………………………………….. 6
1-6- سوالهای تحقیق…………………………………………………………………………………………… 7
1-7- قلمرو تحقیق……………………………………………………………………………………………….. 7
1-8- روش تحقیق……………………………………………………………………………………………….. 8
1-9- کاربرد نتایج تحقیق…………………………………………………………………………………………. 9
1-10- متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………………………………… 9
1-11- تعریف متغیرها…………………………………………………………………………………………… 10
1-11-1 تعریف مفهومی متغیرها…………………………………………………………………………………. 10
1-11-2- تعریف عملیاتی متغیرها……………………………………………………………………………….. 12
فصل دوم………………………………………………………………………………………………………. 14
2-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………….. 14
2-2- شرکتهای کوچک و متوسط:…………………………………………………………………………….. 16
2-2-1- مفهوم شرکتهای کوچک و متوسط……………………………………………………………………. 16
2-2-2- چالشهای شرکت های کوچک و متوسط………………………………………………………………. 18
2-2-3- جایگاه شرکتهای کوچک و متوسط………………………………………………………………….. 20
2-3-کارآفرینی………………………………………………………………………………………………… 23
2-3-1- تاریخچه کارآفرینی……………………………………………………………………………………. 23
2-3-2- مفهوم کارآفرینی………………………………………………………………………………………. 24
2-4- کارآفرینی سازمانی……………………………………………………………………………………….. 26
2-4-1- تعاریف کارآفرینی سازمانی……………………………………………………………………………. 26
2-4-2-کارآفرینی سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط……………………………………………………. 30
2-4-3- مزایای کارآفرینی سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط……………………………………………. 31
2-4-4- مدلهای کارآفرینی سازمانی…………………………………………………………………………… 33
2-4- 4-1- مدل کوراتکو و همکارنش………………………………………………………………………….. 33
2-4-4- 2- مدل کوین و سلوین…………………………………………………………………………………. 34
2-4-4- 3- مدل وینکر و همکاران………………………………………………………………………………. 35
2-4-4- 4- مدل لامکین و دس…………………………………………………………………………………. 36
2-4-4- 5- مدل کوین و میلز……………………………………………………………………………………. 36
2-4-4-6- مدل كارآفرینی سازمانی شاکر زهرا (مدل تحقیق)…………………………………………………….. 36
2-4-4-6-1- نوآوری………………………………………………………………………………………….. 37
2-4-4-6-2-تجدید استراتژیک…………………………………………………………………………………. 40
2-4-4-6-3-توسعه کسب و کار………………………………………………………………………………… 42
2-5- تفاوتهای سازمان های کوچک و بزرگ…………………………………………………………………. 44
2-6- بازاریابی شرکتهای کوچک و متوسط……………………………………………………………………. 48
2-6-1-آمیخته بازاریابی………………………………………………………………………………………… 54
2-6-2- تاریخچه آمیخته بازاریابی………………………………………………………………………………. 56
2-6-3- تعاریف آمیخته بازاریابی کارآفرینانه……………………………………………………………………. 59
2-6-3-1- ترفیع……………………………………………………………………………………………….. 60
2-6-3-2- قیمت……………………………………………………………………………………………….. 63
2-6-3-3- شخص……………………………………………………………………………………………… 65
2-6-3-4- توزیع(مکان)………………………………………………………………………………………… 67
2-6-3-5- محصول…………………………………………………………………………………………….. 68
2-6-4- آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در عمل…………………………………………………………………… 70
2-7- پیشنه تحقیق……………………………………………………………………………………………….. 72
2-7-1- پیشینه داخلی…………………………………………………………………………………………… 72
2-7-2-پیشینه خارجی………………………………………………………………………………………….. 74
2-8- نتیجه گیری و ارائه مدل مفهومی تحقیق……………………………………………………………………. 76
فصل سوم………………………………………………………………………………………………………. 78
3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………….. 78
3-2- روش تحقیق………………………………………………………………………………………………. 78
3-3- فرایند تحقیق………………………………………………………………………………………………. 81
3-3-1- جامعه آماری………………………………………………………………………………………….. 81
3-3-2- نمونه گیری……………………………………………………………………………………………. 81
3-4- روش جمع آوری اطلاعات……………………………………………………………………………….. 83
3-4-1- روش تهیه پرسشنامه……………………………………………………………………………………. 83
3-4-2- تحلیل پرسشنامه………………………………………………………………………………………… 89
3-4-3- پایایی…………………………………………………………………………………………………. 90
3-4- 4- روایی………………………………………………………………………………………………… 91
3-5- آزمونهای مورد استفاده………………………………………………………………………………….. 92
3-5-1- آزمون میانگین یک جامعه……………………………………………………………………………… 92
3-5-2- آزمون همبستگی……………………………………………………………………………………….. 92
3-5-3- آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف……………………………………………………………………… 92
3-5-4- آزمون فریدمن…………………………………………………………………………………………. 93
3-5-5- آزمون مقایسه میانگین دو جامعه………………………………………………………………………… 93
خلاص فصل…………………………………………………………………………………………………… 94
فصل چهارم…………………………………………………………………………………………………….. 95
4-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………….. 95
4-2- تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………….. 95
4-2-1- تحلیلهای توصیفی………………………………………………………………………………………. 96
4-2-1-1- سن صاحبان کسب و کار……………………………………………………………………………. 96
4-2-1-2- سابقه فعالیت شرکتهای کوچک و متوسط…………………………………………………………….. 99
4-2-1-3- حیطه فعالیت شرکتهای کوچک و متوسط…………………………………………………………… 102
4-2-2- فراوانی پاسخ دهندگان………………………………………………………………………………… 103
4-2-2-1- فراوانی پاسخ دهندگان به شاخصه های هر بُعد کارآفرینی سازمانی…………………………………… 103
4-2-2-1- فراوانی پاسخ دهندگان به شاخصه های هر بُعد آمیخته بازاریابی کارآفرینانه…………………………… 104
4-2-3- تجزیه و تحلیل استنباطی……………………………………………………………………………….. 105
4-2-3-1- بررسی فرض نرمال بودن داده ها…………………………………………………………………….. 106
4-2-4- آزمون فرضیه ها……………………………………………………………………………………….. 107
4-2-4-1- آزمون فرضیه اصلی………………………………………………………………………………… 107
4-2-4-2- آزمون فرضیه اول………………………………………………………………………………….. 108
4-2-4-3- آزمون فرضیه دوم………………………………………………………………………………….. 110
4-2-4-4- آزمون فرضیه سوم…………………………………………………………………………………. 111
4-2-4-5- آزمون فرضیه چهارم……………………………………………………………………………….. 112
4-2-4-6- آزمون فرضیه پنجم…………………………………………………………………………………. 113
4-2-5- سوالات تحقیق……………………………………………………………………………………….. 114
4-2-5-1- سوال اول تحقیق…………………………………………………………………………………… 114
4-2-5-2- سوال دوم تحقیق………………………………………………………………………………….. 115
4-2-5-3- سوال سوم تحقیق…………………………………………………………………………………… 116
4-2-5-4- سوال چهارم تحقیق………………………………………………………………………………… 120
4-2-6- یافته های جانبی تحقیق………………………………………………………………………………… 120
4-2-6-1- رتبه بندی فرضیات براساس میزان رابطه……………………………………………………………… 120
4-2-6-2- بررسی تفاوت صاحبان کسب و کار………………………………………………………………… 121
4-2-6-3- بررسی شرکتهای کوچک و متوسط بر اساس سابقه فعالیت………………………………………… 123
4-2-6-4- بررسی یکپارچگی اجزای آمیخته بازاریابی کارآفرینانه……………………………………………… 125
4-2-6-5- رابطه عناصر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه با ابعاد کارآفرینی سازمانی………………………………… 125
خلاصه فصل چهارم……………………………………………………………………………………………. 127
فصل پنجم……………………………………………………………………………… 128
5-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………. 128
5-2- نتایج حاصل از فرضیه ها………………………………………………………………………………….. 129
5-2-1- نتایج حاصل از فرضیه اصلی…………………………………………………………………………… 129
5-2-2- نتایج حاصل از فرضیه اول…………………………………………………………………………….. 129
5-2-3- نتایج حاصل از فرضیه دوم……………………………………………………………………………. 130
5-2-4- نتایج حاصل از فرضیه سوم……………………………………………………………………………. 130
5-2- 5- نتایج حاصل از فرضیه چهارم…………………………………………………………………………. 131
5-2- 6- نتایج حاصل از فرضیه پنجم…………………………………………………………………………… 132
5-3- نتایج حاصل از سوالات تحقیق…………………………………………………………………………… 133
5-3-1- نتایج حاصل از سوال اول و دوم تحقیق………………………………………………………………… 133
5-3-1- نتایج حاصل از سوال سوم و چهارم تحقیق…………………………………………………………….. 134
5-4- نتایج جانبی تحقیق………………………………………………………………………………………. 134
5-5- نتجه گیری کلی………………………………………………………………………………………….. 135
5-6-کاربردها و پیشنهادها……………………………………………………………………………………… 136
5-6-1- پیشنهاد به صاحبان کسب و کارها……………………………………………………………………… 136
5-6-2- پیشنهاد به مدیران کسب و کار………………………………………………………………………… 137
5-6-3- پیشنهادات به محققین آینده……………………………………………………………………………. 138
5-7- محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………………… 139
رفرنس………………………………………………………………………………………………………… 141
ضمایم………………………………………………………………………………………………………… 153
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2‑1- معیارهای بکار رفته در تعریف شرکت های کوچک و متوسط……………………………………….. 16
جدول 2‑2 – تعریف بانك سرمایه گذاری و صندوق سرمایه گذاری اروپا از شرکت های کوچک و متوسط 17
جدول 2‑3- بررسی مهم ترین محدودیت های ذاتی شرکت های کوچک و متوسط……………………………….. 18
جدول 2‑4- بررسی ویژگی های ذاتی شرکت های کوچک و متوسط……………………………………………. 21
جدول 2‑5- تعاریف موجود از کارآفرینی و کارآفرین………………………………………………………….. 24
جدول 2‑6- پژوهش های صورت گرفته از کارآفرینی سازمانی در بخشهای مختلف…………………………….. 28
جدول 2‑7- تعاریف موجود از کارآفرینی سازمانی……………………………………………………………… 29
جدول 2‑8- مزایای بکارگیری کارآفرینی سازمانی……………………………………………………………… 31
جدول 2‑9- بررسی تفاوتهای شرکت های کوچک و بزرگ…………………………………………………… 44
جدول 2‑10- عناصر پیشنهادی در خصوص آمیخته بازاریابی…………………………………………………….. 56
جدول 2‑11- اجزای بکارگرفته شده در رابطه با عناصر آمیخته ترفیع…………………………………………….. 61
جدول 2‑12- اجزای بکارگرفته شده در رابطه با عناصر آمیخته قیمت…………………………………………….. 63
جدول 2‑13- اجزای بکارگرفته شده در رابطه با عناصر آمیخته شخص……………………………………………. 65
جدول 2‑14- اجزای بکارگرفته شده در رابطه با عناصر آمیخته توزیع…………………………………………….. 66
جدول 2‑15- اجزای بکارگرفته شده در رابطه با عناصر آمیخته محصول…………………………………………… 68
جدول 2‑16- ترتیب جایگاه عناصر آمیخته بازاریابی در مطالعات مختلف)………………………………………… 69
جدول 3‑1- فراوانی شرکتهای شهرک صنعتی فرامان کرمانشاه…………………………………………………. 79
جدول 3‑2- نمونه طبقاتی شرکتهای شهرک صنعتی فرامان کرمانشاه…………………………………………….. 80
جدول 3‑3- آزمون سنجش میزان نسبت بکارگرفته شده از اجزای بازاریابی………………………………………. 82
جدول 3‑4- اجزای حذف شده حاصل از آزمون دو جمله ای……………………………………………………. 83
جدول 3‑5- – شاخص KMO و آزمون بارتلت………………………………………………………………….. 84
جدول 3‑6- نتایج حاصل از تحلیل عاملی برای تعیین عوامل مهم عناصر آمیخته بازارایبی………………………….. 85
جدول 3‑7- سوالات پرسشنامه به تفکیک هر عنصر………………………………………………………………. 87
جدول 3‑8- درجه بندی سوالات پرسشنامه………………………………………………………………………. 88
جدول 3‑9- درجه بندی سوالات پرسشنامه………………………………………………………………………. 88
جدول 3‑10- پایایی پرسشنامه به تفکیک هر متغیر………………………………………………………………… 89
جدول 4‑1- فراوانی سن صاحبان کسب و کار…………………………………………………………………… 95
جدول 4‑2- میانگین توجه صاحبان کسب و کار به کارآفرینی سازمانی و هر یک از ابعادش به تفکیک سن………… 96
جدول 4‑3- میانگین توجه صاحبان کسب و کار به آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و هر یک از عناصر آن به تفکیک سن 96
جدول 4‑4- جدول فراوانی بر اساس سابقه فعالیت شرکتهای کوچک و متوسط…………………………………… 98
جدول 4‑5- میانگین توجه شرکتها به کارآفرینی سازمانی و هر یک از ابعادش به تفکیک سابقه فعالیت شرکت…… 98
جدول 4‑6- میانگین توجه شرکتها به آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و هر یک از عناصر آن به تفکیک سابقه فعالیت شرکت……. 99
جدول 4‑7- فراوانی حیطه فعالیت شرکتهای کوچک و متوسط………………………………………………… 100
جدول 4‑8- فراوانی پاسخ دهندگان به شاخصههای هر بعد کارآفرینی سازمانی………………………………….. 102
جدول 4‑9- فراوانی پاسخ دهندگان به شاخصههای هر بعد آمیخته بازاریابی کارآفرینانه………………………….. 102
جدول 4‑10- آزمون بررسی نرمال بودن داده ها…………………………………………………………………. 104
جدول 4‑11- آزمون بررسی رابطه آمیخته بازاریابی و کارآفرینی سازمانی………………………………………. 105
جدول 4‑12- آزمون بررسی رابطه آمیخته قیمت و کارآفرینی سازمانی………………………………………….. 107
جدول 4‑13- آزمون بررسی رابطه آمیخته محصول و کارآفرینی سازمانی……………………………………….. 108
جدول 4‑14- آزمون بررسی رابطه آمیخته ترفیع و کارآفرینی سازمانی…………………………………………… 109
جدول 4‑15- آزمون بررسی رابطه آمیخته توزیع و کارآفرینی سازمانی………………………………………….. 110
جدول 4‑16- آزمون بررسی رابطه آمیخته شخص و کارآفرینی سازمانی………………………………………… 111
جدول 4‑17- آزمون بررسی میزان کارآفرینی سازمانی SMEها……………………………………………….. 112
جدول 4‑18- جایگاه ابعاد کارآفرینی سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط……………………………….. 112
جدول 4‑19- جایگاه اجزای آمیخته قیمت در شرکتهای کوچک و متوسط…………………………………… 114
جدول 4‑20- جایگاه اجزای آمیخته محصول در شرکتهای کوچک و متوسط…………………………………. 115
جدول 4‑21- جایگاه اجزای آمیخته ترفیع در شرکتهای کوچک و متوسط……………………………………. 115
جدول 4‑22- جایگاه اجزای آمیخته توزیع در شرکتهای کوچک و متوسط…………………………………… 116
جدول 4‑23- جایگاه اجزای آمیخته شخص در شرکتهای کوچک و متوسط………………………………….. 117
جدول 4‑24- جایگاه عناصر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در شرکتهای کوچک و متوسط……………………… 117
جدول 4‑25- رتبه بندی فرضیات براساس میزان رابطه با کارآفرینی سازمانی…………………………………….. 118
جدول 4‑26- آزمون مقایسه بکارگیری کارآفرینی سازمانی بین صاحبان جوان و میان سال SME…………………. 119
جدول 4‑27- آزمون مقایسه بکارگیری آمیخته بازاریابی بین صاحبان جوان و میانسال SME……………………… 120
جدول 4‑28- آزمون مقایسه بکارگیری ابعاد کارآفرینی سازمانی بین شرکتهای نوظهور و رشد یافته………………. 121
جدول 4‑29- آزمون مقایسه بکارگیری عناصر آمیخته بازاریابی بین شرکتهای نوظهور و رشد یافته………………… 121
جدول 4‑30- رابطه بین اجزای آمیخته بازاریابی کارآفرینانه با یکدیگر………………………………………….. 122
جدول 4‑31- رابطه بین اجزای آمیخته بازاریابی کارآفرینانه با ابعاد کارآفرینی سازمانی…………………………. 123
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل 2‑1- تقسیم بندی کارآفرینی سازمانی بر اساس سطح تحلیل……………………………………………….. 26
شکل 2‑2– مدل کارآفرینی سازمانی کوراتکو و همکارنش……………………………………………………… 33
شکل 2‑3- مدل کارآفرینی سازمانی کوین و سلوین……………………………………………………………… 34
شکل 2‑4- مدل کارآفرینی سازمانی وینکر و همکاران…………………………………………………………… 35
شکل 2‑5- مدل کارآفرینی سازمانی زهرا……………………………………………………………………….. 36
شکل 2‑6- تفاوت در حوزه توسعه کسب و کار و تجدید استراتژیک…………………………………………….. 43
شکل 2‑7- مدل مفهومی تحقیق…………………………………………………………………………………. 75
شکل 4‑1- درصد فراوانی مشارکت کنندگان بر اساس سن صاحبان کسب و کار…………………………………. 95
شکل 4‑2- میانگین توجه صاحبان کسب و کار به کارآفرینی سازمانی و هر یک از ابعادش به تفکیک سن…………. 96
شکل 4‑3- میانگین توجه صاحبان کسب و کار به آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و هر یک از عناصرش به تفکیک سن. 97
شکل 4‑4- درصد فراوانی بر اساس سابقه فعالیت شرکتها………………………………………………………. 98
شکل 4‑5- میانگین توجه صاحبان کسب و کار به کارآفرینی سازمانی و هر یک از ابعادش به تفکیک سابقه فعالیت… 99
شکل 4‑6- میانگین توجه شرکتها به آمیخته بازاریابی و هر یک از عناصرش به تفکیک سابقه فعالیت……………. 100
شکل 4‑7- درصد فراوانی بر اساس فراوانی حیطه فعالیت شرکتهای کوچک و متوسط………………………….. 101
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
با توجه به منابع محدود در شرکتهای کوچک و متوسط، بازاریابی در این شرکتها از اهمیت بسزایی برخوردار است. به طوریکه بسیاری از محققان، ضعف بازاریابی این شرکتها را دلیل اصلی شکستهای این شرکتها معرفی می کنند؛ لذا در گام اول، تدوین برنامه بازاریابی متناسب با این شرکتها حیاتی به نظر میرسد و در گام بعدی، لزوم توجه به خلاقیت و کارآفرینی در این برنامه ضروری به نظر میرسد. بنابراین تحقیق حاضر با این اهداف، در شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه انجام شد. از طرفی هر تحقیق، برای رسیدن به نتایج قابل اعتماد، ملزم به رعایت اصول و چارچوبهای از پیش تعریف شدهای میباشد. در این پژوهش نیز، محقق سعی کرده تا با رعایت این اصول، یافته هایی تحقیق خود را در 5 فصل تدوین و ارائه دهد. بر این اساس، در فصل اول، به اهداف و کلیاتی از موضوع مورد بررسی، اشاره و در فصل بعد، مبانی نظری موجود و پیشینه مرتبط به آن شرح داده شده است. در ادامه و در فصل سوم، روش تحقیق و شیوه تهیه پرسشنامه بیان و در فصل بعد، به آزمون فرضیات تحقیق پرداخته شده است. در خاتمه نیز به نتایج تحقیق اشاره و بر اساس آن، پیشنهاداتی به صاحبان شرکتهای کوچک و متوسط، مدیران شهرک صنعتی استان کرماشاه و محققان آتی ارائه گردیده است.
1-2- بیان مسئله
با توجه به ویژگیهای خاص جهان امروز، از جمله تغییر و تحولات سریع، پیچیدگیهای فزاینده و رقابت روزافزون(هادیزاده مقدم، رحیمی فیل آبادی، 1384) و همچنین ضعف شیوه های سنتی از قبیل برنامه ریزی استراتژیک، تحقیقات و پیشبینیهای بازار(بارت[1]، 1996؛ سیگلکو، ریوکین[2]، 2005)، توجه به شیوه های جدید – جهت فائق آمدن بر این تغییرات- ضروری گشته است(ماسون[3]، 2007). در همین راستا، کارآفرینی سازمانی[4] یکی از شیوه هایی است که سازمانهای امروزی به خصوص شرکتهای کوچک و متوسط[5] به آن توجه میکنند. مفهومی که در سال 1970 برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت(هادیزاده مقدم، رحیمی فیل آبادی، 1384) و تا به حال، توسط محققان زیادی به طرق متفاوتی تعریف شده است. در ابتدا این مفهوم بیشتر برای سنجش کارآفرینی سازمانی در شرکتهای از پیش تاسیس شده[6] بکارگرفته میشد ولی به مرور محققین مدعی شدند که استفاده از این مفهوم برای همه شرکتها از جمله شرکتهای کوچک و متوسط مهم و حیاتی است و مزایای زیادی از جمله ایجاد ارزش و توان اقتصادی(دس[7] و همکاران، 2003)، بهبود عملکرد(دس و همکاران، 2003؛ زهرا[8]، 1991؛ زهرا، 1996) و حفظ مزیت رقابتی(کوراتکو[9]، 2007؛ هایتون[10]، 2005) را به همراه دارد.
برای سنجش میزان کارآفرینی سازمانی شرکتها، مدلهای مختلفی وجود دارد که در این تحقیق، از مدلی که زهرا در سال 1995 ارائه داد و شامل نوآوری[11]، تجدید استراتژیک[12] و توسعه کسب و کار[13] میباشد، استفاده شده است(زهرا، 1995؛ شارما، کریسمن[14]، 1999).
به طور کلی توجه به اجزای این مدل به سازمانهای از پیش تاسیس شده برای توسعه و ورود به بازارهای جدید، ایجاد و معرفی محصول جدید و به کارگرفتن مدلهای نوآورانه کسب و کار کمک می کند. در کنار نگرش کارآفرینانه به این شرکتها، وجود محدودیتهایی از قبیل مشکلات مالی، کمبود نیروی انسانی متخصص و کوچک بودن(حسنقلی پور، آقازاده، 1384) و همچنین ویژگیهای منحصر به فرد آنها از جمله انعطافپذیری، نیاز به منابع کم، متکی بودن به منابع داخلی(احمدی، صفری کهره و اعظمی، 1387) سبب شده تا وظایف و برنامه های بازاریابی این شرکتها از جمله آمیخته بازاریابی[15]شان در مقایسه با شرکتهای بزرگ و غیرکارآفرین متفاوت باشد(مارتین[16]، 2009). اما هرچقدر این تفاوتها در ارتباط با وجود نگرش کارآفرینانه ایجاد شود، احتمال تطبیقپذیری این شرکتها با چالشهای ناشی از محیط پیچیده امروزی بیشتر می شود. به طوریکه آمیخته بازاریابی شرکتهای کوچک و متوسط به عنوان آمیخته بازاریابی کارآفرینانه[17](محصول[18]، قیمت[19]، توزیع[20]، ترفیع[21] و شخص[22]) یاد شده و باید مجموعه ابزارهایی باشد که یک بنگاه کارآفرین با بکارگیری آنها به شیوهای نوآورانه، توان کسب سود بیشتر و ارائه ارزشی بالاتر را برای مشتریان اولیه – نسبت به سایر رقبا- فراهم آورد(رضوانی، گلابی، 1390). این تعریف متفاوت، نیازمند نگاهی نو، به عناصر تشکیل دهنده آمیخته بازاریابی و همچنین تمامی اجزایی که هر کدام از عناصر آمیخته بازاریابی را تشکیل میدهند، است.
بنابراین این تحقیق، با دو مساله کلی روبرو است؛ اولا با توجه به تفاوتهای شرکتهای کوچک و متوسط با شرکتهای بزرگ و همچنین ویژگیها و محدودیتهای خاص این شرکتها، اجزای هر یک از عناصر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه شرکتهای کوچک و متوسط را مشخص کند و ثانیا به دلیل اهمیت نگرش کارآفرینانه به تمامی وظایف و برنامه های بازاریابی این شرکتها در محیط پویای امروزی، این تحقیق در پی پاسخ به این سوال میباشد که آیا رابطه معناداری بین میزان کارآفرینی سازمانی این شرکتها با هر کدام یک از عناصر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه وجود دارد یا خیر؟
[1]. Barrett
[2]. Siggelkow & Rivkin
[3]. Mason
[4]. Corporate Entrepreneurship
[5]. Small & Medium size Enterprise
[6]. Established Company
[7]. Des, Ireland, Zahra, Floyd, Janney & Lane
[8]. Zahra
[9]. Kuratko
[10]. Hayton
[11] . Innovation
[12]. Renewal
[13]. New Venture
[14]. Sharma & Chrisman
[15]. Marketing Mix
[16]. Martin
[17]. Entrepreneurial Marketing Mix
[18]. Product
[19]. Price
[20]. Place
[21]. Promation
[22]. person
تعداد صفحه : 190
قیمت :14700 تومان
بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
پشتیبانی سایت : * serderehi@gmail.com
در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.
[add_to_cart id=152110]