
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد ابهر
دانشکده علوم انسانی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد”M.A”
رشته مدیریت بازرگانی- گرایش مدیریت مالی
عنوان
ارزیابی شاخص های کارت امتیازی متوازن
(مورد مطالعه سازمان تامین اجتماعی استان البرز )
استاد راهنما
دکتر حسین عابدی
استاد مشاور
دکتر محمد جلیلی
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
یكی از دغدغههای اساسی سازمانهای امروزی دستیابی به یک شیوه ارزیابی عملكرد جامع، قابل اعتماد و انعطافپذیر است، تا با توسل به آن، اطلاعات دقیق و كافی از جایگاه امروز خویش به دست آورند و با نگاه به آینده، از خطاهای گذشته درس بگیرند. یكی از مدلهای كارآمد كه با نگرش استراتژیک به ارزیابی عملكرد سازمان میپردازد، مدل کارت امتیازی متوازن است، كه علاوه بر توجه به بعد مالی از سه بعد مشتری، فرایندهای داخلی و رشد و یادگیری نیز سازمان را مورد ارزیابی قرار میدهد.
در این پژوهش ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و جامعه آماری نیز دو گروه مدیران کارکنان و بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی می باشند که برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده است . این پژوهش به بررسی چهار فرضیه پرداخته است که برای بررسی این فرضیات از آزمون دوجمله ای استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیات پژوهش نشان داد که منظر مالی و منظر رشد و یادگیری در سازمان تامین اجتماعی استان البرز تحقق نیافته ولی منظرهای مشتری و فرایند داخلی تحقق یافته است .
واژگان کلیدی :کارت امتیازی متوازن ،منظر مالی ،منظر مشتری ،منظر فرایند داخلی و رشد و یادگیری
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-4.اهمیت موضوع و ضرورت انجام تحقیق 4
1-9-2.تعاریف عملیاتی متغیر ها 9
2-2.چند تعریف مفهومی و عملیاتی در حوزه مدیریت و ارزیابی 13
2-2-3.برنامه ریزی استراتژیک 14
2-4.اهمیت اندازه گیری عملکرد 15
2-7.روش های اندازه گیری عملکرد 18
2-8.نیاز به چارچوبی متوازن برای ارزیابی عملکرد 20
2 ـ 10 . مدل كارت امتیازی متوازن 21
2 ـ 10 ـ 1. چگونگی شكل گیری كارت امتیازی متوازن 21
2 ـ 10 ـ 2. تعاریف كارت امتیازی متوازن 22
2 ـ 10 ـ 3 . سیر تكامل كارت امتیازی متوازن 23
2 ـ 10ـ 4. معرفی كارت امتیازی متوازن 26
2 ـ 10 ـ 5. ساختار كارت امتیازی متوازن 27
2 ـ 10 ـ 6 . چارچوب كارت امتیازی متوازن 29
1 ـ 10 ـ 6- 3. منظر فرایند داخلی 34
2 ـ 10 ـ 6 ـ 4. منظر یادگیری و رشد 36
2 ـ 10 ـ 7. مفاهیم عمده در كارت امتیازی متوازن 39
2 ـ 10 ـ 7 ـ 1. عملكرد در سطح واحد تجاری 39
2 ـ 10 -7ـ 2. رابطه های علت و معلولی 40
2 ـ 10 ـ 7 ـ 3. اندازه های مالی وغیر مالی 40
2 ـ 10 ـ 7 ـ 4. اعلام استراتژی های بنگاه به كاركنان 41
2 ـ 11 . فرایندهای كارت امتیازی متوازن 41
2 ـ 12 . اهمیت كارت امتیازی متوازن و نقش آن در سازمان 42
2 ـ13 . موفقیت سازمان با بهره گرفتن از روش كارت امتیازی متوازن 43
2 ـ 14 . دلایل استفاده از كارت امتیازی متوازن (BSC) برای ارزیابی عملكرد 44
2ـ 15 . الگوی تبدیل استراتژی به عمل 46
2 ـ 15 ـ 1 . گام اول : ارزیابی امكان پذیری 47
2 ـ 15 ـ 2. گام دوم : تامین منابع 49
2 ـ 15 ـ 3. گام سوم: سیاست گذاری و معیارسازی 49
2 ـ 15 ـ 4. گام چهارم: انگیزش و بسیج سازمان 50
2 ـ 15 ـ 5. گام پنجم: اجرای استراتژی 50
2 ـ 15 ـ 6. گام ششم: تبدیل استراتژی به عمل 50
2 ـ 15 ـ 7. گام هفتم ـ تحكیم 52
2-16.موانع اساسی در سر راه پیاده سازی استراتژی 53
2 ـ 16 ـ 1. مانع مربوط به عدم انتقال استراتژی 55
2 ـ 16 ـ 2. مانع به عدم همسویی كاركنان با استراتژی 55
2 ـ 16 ـ 3. مانع مربوط به عدم تعهد مدیریت ارشد 55
2 ـ 16 ـ 4. مانع مربوط به عدم تخصیص منابع لازم 56
2 ـ 17 . بر طرف كردن موانع اجرای استراتژی به كمك روش كارت امتیازی متوازن 56
2 ـ 17 ـ 1. برطرف كردن مانع مربوط به انتقال استراتژی 57
2 ـ 17 ـ 2. بر طرف كردن مانع مربوط به عدم همسویی كاركنان 57
2 ـ 17 ـ 3. برطرف كردن مانع مربوط به عدم تخصیص منابع لازم 58
2 ـ 17 ـ 4. بر طرف كردن مانع مربوط به عدم تعهد مدیریت ارشد 58
2 ـ 18 . مزایا و معایب روش كارت امتیازی متوازن 59
2 ـ19 . تحقیقات انجام شده در موضوع مورد تحقیق 60
2-20.تاریخچه سازمان تامین اجتماعی 71
3-3.جامعه آماری و نمونه آماری 76
3- 5. اعتبار ابزار اندازه گیری 79
3-6 .روش تجزیه و تحلیل داده ها( روش آماری) 82
4-2-1. آمار توصیفی مدیران ،معاونین و رؤسای ادارات امور و گروه 86
4-2-1-3.وضعیت تاهل پاسخگویان 88
4-2-1-5.سابقه خدمت پاسخگویان 91
4-2-2. آمار توصیفی بیمه شدگان 92
4-3-1.آزمون کولموگروف – اسمیرنوف 96
5-2.خلاصه آزمون فرضیات پژوهش 103
مقدمه
با گذشت زمان ، برخی سازمان ها محدودیت سیستم حسابداری سنتی را در سنجش عملکرد سازمان درک کردند و دست به ایجاد سیستم های زدند که دارایی های نامشهود سازمان را که سیستم های حسابداری سنتی قادر به اندازه گیری آنها نبودند، اندازه می گرفت . بسیاری از سازمان ها از این سیستم ها در کنار سیستم های حسابداری سنتی برای سنجش عملکرد سازمان استفاده می کردند. اما بر طبق اظهار نظر اکثر نویسندگان و مدیران سازمان ها ، ترکیب این دو سیستم نیز نتوانست به طور کامل تمامی ابعاد سازمان را اندازه گیری کند.(آهن،2001)
لذا نظر سازمان ها به سیستمی معطوف گردید تا علاوه بر اندازه گیری ابعاد مختلف سازمان ،بتواند میزان موفقیت سازمان را نیز در دستیابی به رسالت و چشم انداز خود اندازه گیری نماید .همچنین بتواند مدیران را در برنامه ریزی و تصمیم گیری های استراتژیک کمک و راهنمائی نماید.
در سالهای پایانی 1980مقالات متعددی در نشریات مدیریتی اروپا و امریکا درمورد ناکارآمدی روشهای ارزیابی عملکرد شرکتها منتشر شد.
در عصر اقتصاد صنعتی معیارهای مالی شاخص های خوبی برای سنجش موفقیت شرکتها بودند،چراکه مزیتهای رقابتی آن عصر عمدتا مبتنی برکاهش بهای تمام شدهی ناشی از صرفه های مقیاس و تولید انبوه بود . پیچیده ترشدن مناسبات اقتصادی و مسائل کسب و کار در آستانه ی قرن 21،اتکای شرکت ها به سنجه های مالی برای ارزیابی عملکرد و نشان دادن نقاط قوت و ضعف انها،کم رنگ شد و نارسایی سنجشهای مالی صرف بیش ازپیش نمایان گردید :
1)ارزیابی های عملکرد مبتنی برسنجههای مالی،وزن بیش ازحدی به سود و زیان کوتاه مدت شرکت داده و عوامل موثر بر ارقام سود را عمده می کنند .
2)گزارشهای مالی اصولا در طبیعت خود نشان دهنده خلاصه وسرجمع عملیات و فعالیت های یک سازماناند .
3)صورت های مالی سنتی حتی در سطوح بسیار پیشرفتهی خود فقط قادر به انعکاس عملکرد واحدها و بخشهای مختلف یک سازماناند که از تجمیع آنها عملکرد کل سازمان بدست می آید .
با توجه به محدودیت هایی که به برخی ازآنها اشاره شد ،روش سنتی ارزیابی عملکرد که عمدتا بر سنجه های مالی استوار بود ،نه تنها درانعکاس کامل دلایل توفیق و یا عدم توفیق شرکت ها کفایت لازم رانداشتند، بلکه ارتباطی منطقی وعلت ومعلولی بین عوامل محرکهی توفیق و دستاورد های حاصله نیز برقرار نمیکردند .
در راستای چنین نظری کاپلان ونورتون درسال 1980کارت امتیاز متوازن [1] را به عنوان ابزاری نوین جهت تکمیل شاخص های سنتی اندازه گیری عملکرد سازمان ارائه نمودند.
کارت امتیازی متوازن شامل مجموعه ای از شاخصه های ارزیابی عملکرد مختلف شامل عملکرد مالی، ارتباط با مشتری، فرایندهای داخلی و رشدو یادگیری است که باتوجه به استراتژی سازمان تدوین می شوند ( بختیاری ،1383،ص1تا26)
در این پژوهش سازمان تامین اجتماعی استان البرز از چهار بعدکارت امتیاز متوازن یعنی ابعاد مالی ،مشتری ،فرایند های داخلی و رشد و یادگیری مورد ارزیابی قرار می گیرد.
درسالهای پایانی دهه ی 1980بسیاری از سازمان های و شرکت ها از پیاده سازی استراتژی خود ناامید شده بودند. در نتایج تحقیقی که در سال 1982توسط دیوید انجام شده و نتایج آن در مجله فورچون[2] منتشر گردیده بود ، مشخص شده بود که فقط 10درصد استراتژیهایی که به خوبی فرموله شده اند ،درعمل با موفقیت پیاده می شودند. درچنین شرایطی مدیران به دنبال ابزاری بودند که آنها را در تحقق استراتژیها یشان یاری دهد .
در نتایج تحقیقی که در سال 1982توسط دیوید انجام شده نشانگراین است که فقط 10درصد استراتژیهایی که به خوبی فرموله شده اند ،درعمل با موفقیت پیاده میشوند. درچنین شرایطی مدیران به دنبال ابزاری بودندکه آنها را در تحقق استراتژی هایشان یاری دهد.( بختیاری،1383،ص23)ولی مسئله مهمتر در فرایند مدیریت استراتژیک ،موضوع پیادهسازی استراتژی است. موانع اساسی در سر راه پیاده سازی استراتژی عبارتند از :
1)نادیده انگاشتن عوامل محیطی 2) همسویی کارکنان با استراتژی
3) عدم حمایت مدیریت ارشد 4) عدم تخصیص منابع لازم (بختیاری ،1383،ص24تا26)
کاپلان و نورتون برای رفع این موانع روش ارزیابی متوازن را به عنوان ابزار نیرومند در تحقیق استراتژی های سازمان و شرکت ها به مدیران عرضه کردند. (ابن الرسول و همکاران ،2003)
در این پژوهش تلاش می شود سازمان تامین اجتماعی استان البرز از چهار منظر مالی ،مشتری ،فرایند های داخلی و رشد و یادگیری مورد ارزیابی قرار گیرد.
1-4.اهمیت موضوع و ضرورت انجام تحقیق
حیاتی که قابل اندازه گیری نباشد قابل زندگی نیست. اطلاع ازاثربخشی وکارائی عوامل بکارگرفته شده برای رسیدن به هدف نهایی هرحرکت ،می تواند به عنوان ملاک اصلی ارزیابی آن حرکت تعریف شود.بدین منظور تمام سازمانها همواره در جهت ارزیابی و پایش وضیعت حیات خود اقدامات گوناگونی را انجام می دهند. پیچیدگی محیط عرصه رقابتی كسب و كار و افزایش انتظارات مشتریان، ضرورت آگاهی از نقاط قوت و ضعف سازمان و بهبود مستمر بهره وری رابیش از پیش آشكار نموده است. از این رو مدیران امروز در جستجوی دستیابی به یک راه حل جامع، قابل اعتماد و انعطاف پذیر جهت ارزیابی عملكرد سازمان خود بوده تا ضمن حصول اطمینان از اجرای استراتژی های خود، بتوانند اطلاعات دقیق و كافی از جایگاه امروز خویش را به دست آورده و با نگاه به آینده، موجبات ارتقاء و بهبود سازمان خود را فراهم نمایند(ابن الرسول وهمکاران،2007).
با توجه به نیاز روز افزون جامعه به بیمه و سازمان های بیمه گر ضرورت امر سبب گردید تا با اجرای این پژوهش عملکرد سازمان تامین اجتماعی با بهره گرفتن از روش کارت امتیازی متوازن از چهار بعد(مالی ، مشتری فرایندهای داخلی و رشد و یادگیری )مورد ارزیابی قرارگیرد .
تعداد صفحه : 144
قیمت :14700 تومان
بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
پشتیبانی سایت : * serderehi@gmail.com
در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.
[add_to_cart id=154959]