پایان نامه تأثیر سرمایه فرهنگی بر هویت اجتماعی جوانان

 پایان نامه رشته  علوم اجتماعی

دانشگاه بوعلی سینا
دانشکده  اقتصاد و علوم اجتماعی
گروه آموزشی علوم اجتماعی
 
پایان ­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در –  جامعه ­شناسی
   
عنوان:
بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی بر هویت اجتماعی جوانان شهر همدان
 
 
تیر۱۳۹۳
 
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه. ۱
۱-۲ تعریفمسالهوبیاننکاتاصلی: ۲
۱-۳- سؤالات تحقیق.۶
۱-۴- اهمیتوضرورتانجامپژوهش : ۶
۱-۵- اهدافتحقیق ۸
فصل دوّم: چارچوب نظری
۲-۱-مقدمه. ۱۱
۲-۲-پیشینه­ی تحقیق ۱۲
۲-۲-۱-تحقیقات خارجی ۱۲
۲-۲-۲-تحقیقات داخلی ۱۴
۲-۲-۳- نقد و ارزیابی تحقیقات پیشین ۱۶
۲-۳-ادبیات نظری تحقیق ۱۷
۲-۳- ۱- نظریه پردازان سرمایه فرهنگی.۱۸
۲-۳-۱- ۱- پی­یر بوردیو. ۱۸
-۲-۳-۱-۲- دیوید تراسبی ۲۳
۲-۳-۱-۳- پاول دیماجیو. ۲۶
۲-۳-۲- مفهوم پردازی هویت ۲۸
۲-۳-۲-۱- هویت از منظر روانشناسان. ۲۹
۲-۳-۲-۲- دیدگاه های مطرح در علوم اجتماعی درباره هویت ۳۲
۲-۳-۳- هویت اجتماعی از منظر جامعه ­شناسی ۳۴
۲-۳-۳-۱- تاجفل ۳۵
۲-۳-۳-۲- بورک ۳۷
۲-۳-۳-۳- کاستلز. ۳۹
۲-۳-۳-۴-کلنر. ۴۲
۲-۳-۳-۵- جنکینز. ۴۴
۲-۳-۳-۶- گیدنز. ۴۷
۲-۳-۳-۷-استوارت هال۵۰
۲-۴-جمع­بندی و بیان چارچوب نظری ۵۲
۲-۵-فرضیات تحقیق ۵۹
۲-۶-مدل نظری تحقیق ۶۰
فصل سوّم: روش­شناسی
۳-۱-مقدمه. ۶۳
۳-۲-روش تحقیق و ابزار گردآوری داده­ ها ۶۴
۳-۳-سنجش متغیرهای تحقیق ۶۴
۳-۳-۱-تعریف متغیر سرمایه­فرهنگی ۶۴
۳-۳-۱-۱-بعد عینی سرمایه فرهنگی ۶۵
۳-۳-۱-۲-بعد ذهنی سرمایه فرهنگی ۶۶
۳-۳-۱-۳-بعد نهادی سرمایه فرهنگی ۶۷
۳-۳-۱-۴-سرمایه فرهنگی خانواده.۶۸
۳-۳-۱-۵- پایگاه اقتصادی-اجتماعی۶۹
۳-۳-۲-تعریف متغیر هویت اجتماعی ۶۹
۳-۳-۲-۱-هویت خانوادگی ۷۰
۳-۳-۲-۲- هویت فردی ۷۰
۳-۳-۲-۳- هویت ملی ۷۱
۳-۳-۲-۴- هویت دینی۷۲
۳-۴-اعتبار تحقیق ۷۳
۳-۵-روایی تحقیق ۷۴
۳-۶-جامعه­ی آماری ۷۵
۳-۷-واحد تحلیل ۷۵
۳-۸-روش تعیین حجم نمونه۷۵
۳-۹-روش نمونه گیری۷۶ ۳-۱۰- روش تجزیه و تحلیل داده ها۷۷
فصل چهارم: یافته‌های تحقیق
۴-۱- مقدمه. ۸۱
۴-۲-آماره­های توصیفی ۸۲
۴-۲-۱-توزیعپاسخ­گویانبرحسبسن ۸۲
۴-۲-۲توزیعپاسخ­گویانبرحسبجنسیت ۸۲
۴-۲-۳- توزیعپاسخ­گویانبرحسبتحصیلات ۸۳
۴-۲-۴- توزیعپاسخ­گویانبرحسبپایگاهاقتصادیاجتماعی ۸۳
۴-۲- ۵-آماره­های توصیفی ابعاد سرمایه فرهنگی ۸۴
۴-۲-۶-آماره­های توصیفی ابعاد هویت اجتماعی ۸۷
۴-۳-آمار استنباطی ۹۰
۴-۳-۱-بررسی فرضیه ­های تحقیق ۹۰
۴-۳-۱-۱-آزمون فرضیه­ی اوّل. ۹۰
۴-۳-۱-۲-آزمون فرضیه­ی دوّم. ۹۱
۴-۳-۱-۳-آزمون فرضیه­ی سوّم. ۹۲
۴-۳-۱-۴-آزمون فرضیه­ی چهارم. ۹۳
۴-۳-۱-۵-آزمون فرضیه­ی پنجم ۹۴
۴-۳-۱-۶-آزمون فرضیه­ی ششم ۹۴
فصل پنجم: نتیجه ­گیری
۵-۱-مقدمه. ۹۷
۵-۲-خلاصه روند انجام پژوهش. ۹۸
۵-۳-خلاصه نتایج توصیفی ۹۸
۵-۴-خلاصه نتایج استنباطی ۱۰۰
۵-۵-بحث و نتیجه ­گیری ۱۰۲
۵-۶-پیشنهادات ۱۰۵
۵-۷-محدودیت­های تحقیق ۱۰۶
منابع۱۰۹ضمائم۱۱۹
 
 
فهرست جداول
جدول -۳-۱: گویه­های سنجش بعد عینی.۶۶
جدول-۳-۲: گویه­های سنجش بعد ذهنی۶۷
جدول-۳-۳: گویه­های سنجش بعد نهادی.۶۸
جدول-۳-۴: گویه­های سنجش سرمایه فرهنگی خانواده.۶۸
جدول-۳-۵:گویه­های سنجش هویت خانوادگی۷۰
جدول-۳-۶: گویه­های سنجش هویت فردی۷۱
جدول-۳-۷: گویه­های سنجش هویت ملی۷۲
جدول-۳-۸: گویه­های سنجش هویت دینی.۷۳
جدول۳-۹: میزانپایایی شاخص‌های تحقیق۷۴
جدول ۴-۱:توزیع پاسخ­گویان برحسب سن۸۲
جدول ۴-۲:توزیع پاسخ­گویان برحسب جنسیت۸۲
جدول ۴-۳:توزیع پاسخ­گویان برحسب تحصیلات.۸۳
جدول ۴-۴: توزیع پاسخ­گویان برحسبپایگاه اقتصادی اجتماعی۸۳
جدول۴-۵: توزیع پاسخگویان برحسب مصرف فرهنگی۸۴
جدول ۴-۶: توزیع پاسخ­گویان برحسبدارایی­های فرهنگی۸۵
جدول۴-۷:توزیعپاسخ­گویان برحسب آشنایی با کالاهای فرهنگی.۸۵
جدول۴-۸:توزیع پاسخ­گویان بر حسب میزان آشنایی با شخصیت­های فرهنگی۸۶
جدول۴-۹:توزیع پاسخ­گویان بر حسب بعد نهادی۸۷
جدول ۴-۱۰: توزیع پاسخ­گویان برحسب هویت خانوادگی.۸۷
جدول ۴-۱۱: توزیع پاسخ­گویان برحسب هویت فردی۸۸
جدول ۴-۱۲: توزیع پاسخ­گویان برحسب هویت ملی.۸۸
جدول ۴-۱۳: توزیع پاسخ­گویان برحسب هویت دینی.۸۹
جدول ۴-۱۴: ضرایب رگرسیون متغیر پیش بین(بعد ذهنی) روی متغیر هویت ملی، دینی و فردی۹۰
جدول ۴-۱۵: ضرایب رگرسیون متغیر پیش بین (بعد عینی) روی متغیر هویت ملی، دینی و فردی۹۱
جدول ۴-۱۶: ضرایب رگرسیون متغیر پیش بین(بعد نهادی) روی متغیر هویت ملی، دینی و فردی. ۹۲
جدول ۴-۱۷: ضرایب رگرسیون متغیر پیش بین(سرمایه فرهنگی) روی متغیر هویت ملی، دینی و فردی۹۳
جدول ۴-۱۸: ضریب رگرسیون متغیر پیش بین (سرمایه فرهنگی خانواده) روی متغیر هویت اجتماعی۹۴
جدول ۴-۱۹: ضریب رگرسیون متغیر پیش بین(پایگاه اقتصادی-اجتماعی) روی متغیر سرمایه فرهنگی۹۵
 
 
 
۱-۱-مقدمه:
با توجه به تحولات سریع و گسترده جوامع مدرن در ابعاد فرهنگی و اجتماعی و نقش تعیین­کننده­ این تحولات در زمینه شکل­ گیری شخصیت افراد مسئله هویت اهمیت بیشتری پیدا کرده است؛ به گونه­ای که صاحب­نظران بر این باورند که محتوای هویت هر فرد بسته به این­است که تحت چه شرایط زمانی و مکانی قرار گرفته، لذا بسیاری از صاحب­نظران و محققان علوم اجتماعی و انسانی در دهه­های اخیر از تغییر مؤلفه­های هویت بخش و تغییر مؤلفه­های هویتی سخن به میان می­آورند. این صاحب­نظران معتقدند که با توجه به تغییرات ایجاد شده،صورنوینهویتاجتماعى[۱]برپایه­هاىمصرفوالگوهاىگوناگونآناستوارگشتهاستوامروزهادبیاتجامعه­شناسانهبویژهبهطورفزاینده­اىبراهمیتمصرففرهنگىوترجیحاتذوقىدرشکلبخشىبههویت اجتماعیتأکیدمىورزد.بوردیوکهاساسبیشترینتحلیلهادرزمینۀ سرمایه فرهنگی۲ازآناوست،مصرفکالاهاىفرهنگىرابهمنزله­ییکمعرف برای هویت اجتماعیمی­داندو آن رانوعىنظممنطقىدرمصرفکالاهاىفرهنگىنامیدوباکمکآنوجوهتمایزوتشابهمصرف­کنندگانفرهنگىراهویداساخت(بوردیو،۳۷:۱۹۸۴).
مصرففرهنگىازمعدودقلمروهاىخلاقزندگىاستکهمُهرهویتشخصىافرادرابر پیشانى دارد.ترجیحاتذوقىرانمی­توانباتقلیدحاصلکرد،بلکهمحصولمستقیمتمایلات و گرایش­های فرد نسبت به مصرف فرهنگی هستندکهمیزانآنبهنسبتسعىفردىدراکتساب،متفاوتاست. افراد یک جامعه حتىبامیزانمشابهىازسرمایهفرهنگىدرنوعمصرفمتفاو­تندوماهیتمصرففرهنگىنزدآنانیکسان نیست. اینعدمتشابهبهمثابهبرترىیکىبردیگرىنیستتنهابیانتفاوتمیانآن­هاست (همان:۳۸).
بنابراین بایدبپذیریمکهتفاوتوتمایزهایافراد کهبخشی از آن ناشیازروش­هایگوناگونبکارگیریمحصولاتفرهنگمادیونحوه­یدرکوتفسیرآنهاستمبناییبرایتعریفهویتافرادبهشمارمی­رود. بر همین اساس به نظر می­رسد که امروزه طرح صحیح مسئله سرمایه فرهنگی و هویت اجتماعی به خصوص در قشر جوان اهمیت پیدا کرده است. بنابراین هدف اصلی این نوشتار بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی بر هویت اجتماعی است.
۱-۲-  تعریف مسأله:
یکی ازموضوعات مورد مطالعه­ در جوامع معاصرمسأله هویت اجتماعی است. در جوامع ابتدایی هویت به عنوان یک مسئله اجتماعی چندان مطرح نبود، زیرا افراد در آن جوامع اغلب دارای هویت انتسابی بوده ­اند و در زمینه­ هویت­یابی چندان دچار سردرگمی نمی­شدند در جوامع سنتی یکسری عوامل خاص مانند قومیت، خانواده و مذهب از مهمترین عوامل مؤثر بر هویت افراد محسوب می­شدند و هویت امری ثابت، پایدار و تغییرناپذیر بود اما موضوع هویت با ورود به دنیای مدرن وسر برآوردن هویت­های تازه وخدشه­دارشدن منابع هویت­های پیشین مورد توجه اندیشمندان و برنامه­ریزان اجتماعی و فرهنگی قرار گرفته است(جنکینز[۲]،۶:۱۹۹۶).
مسئله هویت در ایران در دهه۶۰ و اوایل دهه ۷۰ مطرح گردید. برنامه ­های رسمی دولتی، تألیفات، پژوهش­ها و سمینارهای انجام شده در قلمرو موضوع هویت در این دهه­ها نشانه­ اهمیت بسیار حیاتی هویت و موضوعات مرتبط با آن است؛ در واقع تاریخ ایران معاصر به طرز خارق­العاده­ای با پرسش هویت عجین شده است این آمیختگی به آن دلیل است که می­توان همه تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را حول محور هویت صورت­بندی دوبا­ره­ای کرد، به واسطه­ی این امر بخش­های مختلف کشور از جمله استان همدان نیز با تحولات گسترده روبرو بوده است. تغییر و تحولات سریع در عرصه­ دسترسی به اطلاعات و گسترش تکنولوژی­های نوین ارتباطی تغییرات عمیقی در ذائقه و منش افراد در عرصه فرهنگی به وجود آورده و همین امر سبب ورود کالاهای فرهنگی در بازارهای مصرفی شده که به اقشار مختلف از جمله جوانان هویت می­بخشند (ذکایی،۱۴:۱۳۸۶). از آنجایی که۱۷۵۵۱۰ نفر از جمعیت استان همدان را جوانان ۲۹-۱۵ سال تشکیل می­ دهند که مهمترین متقاضیان کالاهای فرهنگی هستند عدم برنامه ­ریزی در جهت تأمین نیازهای فرهنگی آنها آثار و پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت. چرا که این قشر بیشترین تأثیر را از تحولات مذکور پذیرفته و این تأثیر­پذیری منجر به تغییرات عمیقی در منابع هویتی آنها شده است(خبرگزاری فارس،۱۳۹۲).با اذعان به اهمیت موضوع، هویت در مطالعه حاضر از بُعدی جامعه شناختی مورد بررسی قرار گرفته است. هویت مفهومی پیچیده است و در مورد آن دیدگاه های گوناگونی وجود دارد. مارکوس[۳] معتقد است هویت در بستر اجتماعی منبع رفتار به شمار می­رود و می ­تواند به عنوان مؤلفه­های هویت مذهبی، ملی، قومی و فردی ارائه گردد، اما در بستر اجتماعی مؤلفه­های هویت تعیین­کننده­ میزان پیروی از مقررات یا الگوهای اجتماعی است. او معتقد است در جوامع نوین به واسطه گسترش ارتباطات محلی، ملی و بین ­المللی به همراه  حادث شدن تحولات اجتماعی و فرهنگی بافت اجتماعی از حالت سنتی به شکل مدرن درآمده است ( مارکوس، ۱۹۷۷: ۶۹ ).دکتر شایگان اعتقاد دارد که انسان امروز دیگر قادر نیست وجود خود را در یک محدوده و با یک هویت معین حفظ کند ما هر چه بیشتر بر هویت خویش تاکید کنیم، هر چه تعلق خود را به فلان گروه یا ملت با صدای بلندتر جار زنیم، آسیب­پذیری هویت خویش را بیشتر نشان داده­ایم؛ لذا هویت دیگر مجموعه­اییک دست از ارزش­های ثابت و مطمئن نیست و سیل جهانی شدگی، پل­های پشت سر را ویران کرده است. هویت­هاییگانه­ساز تاریخی، توانایی تفکیک و تمایز خود را از دست داده­اند و ما در شرف تکوین انسان چهل­تکه­ای هستیم با تفکری سیار و سیال که دیگر به هویتی خاص تعلق ندارد و دچار هویت چهل­تکه شده است. هویت چهل تکه به این معناست که انسان یک هویت ندارد، دائم در سیر و سلوک است و در فرهنگ­های مختلف حضور پیدا می­ کند، از یک حوزه فرهنگی به یک حوزه فرهنگی دیگر می­رود(شایگان:۱۳۷۸)؛ با توجه به توضیحات ارائه شده می­توان  گفت هویت در جوامع مدرن بر خلاف جوامع سنتی به طور مداوم در حال تغییر است. تغییرات مهمی از جمله انقلاب صنعتی، رشد و گسترش شهرنشینی، تغییر در الگوهای فرهنگی و سرانجام فرآیند جهانی شدن و گسترش وسایل ارتباطی، رسانه­ های ارتباط جمعی و و رود به عصر دیجیتال به همراه افزایش تیراژ کتاب­ها، مجلات و سایر محصولات فرهنگی که از آنها  با عنوان سرمایه فرهنگی تعبیر می­شود شرایط وچارچوب سنتی هویت­یابی را دگرگون ساخته و یکسری از ارزش­ها که از آنها به عنوان ارزش­های مدرن تعبیر می­شود موجب ارزشگذاری افراد بر حسب ملاک­های امروزین از قبیل سرمایه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شده استبه گونه­ای که در جامعه امروزین یکی از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر هویت اجتماعی افراد سرمایه فرهنگی و ابعاد مربوط به آن است (بوردیو:۱۹۹۰).
مهم­ترین تأثیر سرمایه فرهنگی بر هویت اجتماعی جوانا­ن دگرگونی در فرآیند تولید و بازتولید هویت اجتماعی آن­هاست، لذا با در نظرگرفتن سرمایه فرهنگی به عنوان عاملی که از آن به عنوان سازه­ی بازتولید هویتی نامبرده می­شود می­توان گفت که باعدم برنامه ­ریزی در خصوص ارتقاء سرمایه فرهنگی فرآیند هویت­یابی افراد دچار نقصان می­گردد و بررسی هویت جوانان و مؤلفه­های آن با نادیده­گرفتن سرمایه فرهنگی کامل و بی­عیب نمی­باشد.به عقیده بوردیو سرمایه فرهنگییعنی قدرت شناخت و قابلیت استفاده از کالاهای فرهنگی در هر فرد و آن در بر گیرنده تمایلات پایدار هر فرد است که در خلال اجتماعی شدن در او انباشته­می­شود (بوردیو،۱۵۵:۱۳۸۱).اقتصاددانان مفهوم سرمایه فرهنگی را با مفهوم سرمایه انسانی موازی می­دانند. اقتصاددانان فرهنگ را به مثابه مجموعه ­ای از فعالیت­ها می­دانند که شامل تمام فعالیت­هایی می­شود که درون صنایع مشهور به صنایع فرهنگی قرار می­گیرد،اما از نظر جامعه­شناسان فرهنگ آن چیزی است که می­توان دیدگاهی جامعه­شناختییا انسان­شناختی نامید، آنجا که فرهنگ به مثابه مجموعه­ایی از نگرش­ها، اعمال، و عقاید در نظر گرفته می­شود که برای پیشبرد جوامع متفاوت ضرورتی بنیادین دارد. فرهنگ به این معنا در ارزش­ها و در رسوم یک جامعه خاص بیان می­شوند که در طول زمان و مادامی که از یک نسل به نسل دیگر انتقال داده می­شود، نمو می­یابد (تراسبی، ۱۹۹۵: ۲۰۲) پس مفهوم ارزش فرهنگی درجامعه­شناسی متفاوت است.
با توجه به توضیحات ارائه شده می­توان گفت در جامعه­ی کنونی با افزایش ورود کالاهای فرهنگی اهمیت برجسته­ی کالاهای فرهنگی بیش از پیش نمایان می­­گردد، اما از سوی دیگر با توجه به عدم برنامه ­ریزی برخیجوامع در توزیع محصولات فرهنگی و نابرابری دسترسی قشر جوان به این منابع که از متقاضیان اصلی این منابع به شمار می­روند، تغییرات کمی وکیفی فراوانی در سرمایه فرهنگی جوانان روی داده که حکایت از وجود یک مسئله­ اجتماعی در جوامع معاصر دارد به گونه­ای که مسأله مورد نظر موضوع محوری پژوهش­هایی بوده که در این زمینه صورت گرفته است. در کشور ما هم شاخص مصرف کالاهای فرهنگی در قیاس با استانداردهای جهانی وحتی منطقه­ای ناامید کننده است و از آنجایی که مصرف این کالاها نقش اساسی در بهبود سرمایه فرهنگی دارد، برنامه ­ریزی در خصوص الگوی مصرف آنها به عنوان یکی از مسائل اساسی مورد توجه برنامه­ریزان فرهنگی کشور قرار گرفته است. به علاوه باید در نظر داشت که نابرابری در توزیع سرمایه فرهنگی می ­تواند منجربه محرومیت اکثر اعضای جامعه در دسترسی به منابع معرفتی، محدود شدن امکان بسط خردگرایی در عرصه­های مختلف زندگی، نزول سطح مشارکت همگا­نی، محدودیت در تولیدات و خلاقیت­های علمی و فرهنگی و محدودیت در گردش اطلاعات و جذب دانش­های نوین­گردد(فخرایی و کریمیان ،۱۳۸۹ :۱۲۷).با توجه به مطالب ذکر شده می­توان گفت از آنجا که مفهوم سرمایه فرهنگی و هویت به عنوان دو مؤلفه­ی اساسی در زندگی اجتماعی افراد نقش بسزایی در پایداری وتداوم شیوه­ی زندگی و پویایی هر جامعه­ای داشته اند و از موضوعات ریشه­ای در جامعه ­شناسی به شمار می­روند؛ پرداختن به این نکته که تا چه حد سرمایه فرهنگی و هویت مرتبط بوده ­اند و پاسخ به آن با یک شیوه­ی نظام مند و آزمون پذیر باید مورد توجه قرارگیرد.
با قبول فرضیه­ی بوردیو مبنی بر تأثیر سرمایه فرهنگی بر هویت، تحقیق حاضر به دنبال بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی بر هویت اجتماعی جوانان شهر همدان است. بنابراین مسأله­ اصلی این تحقیق آن است که آیا سرمایه فرهنگی بر هویت اجتماعی جوانان این شهر تأثیر­گذار است؟
۱-۳- سوألات تحقیق:
این تحقیق بر اساس یک سؤال اساسی و محوری است:
آیا سرمایه فرهنگی بر هویت اجتماعی جوانان تأثیر­گذار است؟
هم­چنین در این تحقیق تلاش می­شود تا به سوالات زیر نیز پاسخ داده شود:
۱.آیا تأثیر بعد ذهنی سرمایه فرهنگی بر بعد ملی و دینی هویت بیش از بعد فردی آن است؟
۲.آیا تأثیر بعد عینی سرمایه فرهنگی بر بعد ملی و دینی هویت بیش از بعد فردی آن است؟
۳.آیا تأثیر بعد نهادی سرمایه فرهنگی بر بعد فردی هویت بیش از بعد ملی و دینی آن است؟
۴.آیا تأثیر سرمایه فرهنگی بر بعد ملی و دینی هویت بیش ازبعد فردی آن است؟
۵.آیا سرمایه فرهنگی خانواده برهویت اجتماعی جوانان تأثیر­گذار است؟
۶.آیا پایگاه اقتصادی_اجتماعی افراد بر سرمایه فرهنگی آنها تأثیر گذار است؟
۱-۴- اهمیت وضرورت انجام پژوهش:
هویت در زمر­ه مفاهیمی است که از اوان پیدایش جامعه شناسی تا به امروز به عنوان یک مفهوم نظری مورد مطالعه قرار گرفته است. در جوامع سنتی هویت بیشتر متأثر از عوامل انتسابی از پیش مشخص شده بود اما در جوامع جدید منابع هویت­یابی متعدد است، زیرا انسانها در گروهای اجتماعی متعددی عضو هستند لذا هویت انسانها در معرض تغییر است. اینجاست که مسئله­ هویت اهمیت می­یابد. در واقع در جوامع جدید عوارض ناشی از دگرگونی در نظام فرهنگی و ارزشی، افزایش گرایش­های جدید به همراه تغییر ساختارهای سنتی حاکم بر جامعه افق­های جدیدی را در زندگی اجتماعی افراد به وجود آورده و خصوصاً به قلمرو فعالیت­های فردی راه می­یابد و به دنبال آن مسائل مربوط به هویت افراد مطرح می­شود. در این میان جوانان به دلیل خصوصیات خاص سنی خود بیشتر تحت تأثیر قرار می­گیرند و از آنجایی که هویت بخش مهمی از وجود هر انسان است و زندگی شخصی و اجتماعی هر شخص تحت تأثیر هویت وی قرار می­گیرد بررسی هویت موضوع مهمی برای مطالعه است (گل­محمدی،۶۵:۱۳۸۱ ).
درکشور ما علی رغم تحقیقات انجام گرفته هنوز مسائل قابل مطالعه در مورد هویت جوانان وجود دارد زیرا جوانان درصد قابل توجهی از جمعیت را به خود اختصاص داده­اند؛ همچنین تحول هویتی در جوانان بسیار سریع­تر و بیش­تر از گروه های اجتماعی است و از آنجا که آنها آینده جامعه را ساخته و خط­مشی آینده را ترسیم می­ کنند مطالعه مسائل مربوط به هویت آنها اهمیت اساسی داردودر این زمینه باید برنامه ­ریزی مناسبی برای شکل­ گیری هویت صورت گیرد.
۱-Social identity
۲-Cultural capital
۱-.Jenkins
۲-Markus

تعداد صفحه:۱۳۷

قیمت : ۳۷۵۰۰ تومان

بلافاصله پس از پرداخت، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار میگیرد و  همچنین فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال می شود

پشتیبانی سایت :                 [email protected]

مطلب پیشنهادی
 پایان نامه رشته  علوم اجتماعی دانشگاه شاهددانشکده علوم انسانی(گروه جامعه…
Cresta Posts Box by CP