پایان نامه مدیریت سود و شرکت های دارای بحران مالی

دانشگاه تهران

پردیس بین المللی کیش

 

مدیریت سود و شرکت های دارای بحران مالی

 

شهریور ماه ۱۳۹۳

   برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

فصل اول:کلیات تحقیق۱

  • مقدمه۲
  • مساله اصلی تحقیق۲
  • تشریح و بیان موضوع۲
  • ضرورت انجام تحقیق۳
  • سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته۳
  • فرضیه تحقیق۴
  • اهداف اصلی از انجام تحقیق۵
  • نتایج مورد انتظار از انجام تحقیق۶
  • روش تحقیق۶

    • تعریف روش تحقیق۶
    • تعریف عملیاتی متغیرها و روش های آماری تحقیق۷

  • روش های گردآوری اطلاعات۷
  • قلمرو تحقیق۸
  • جامعه آماری و نمونه آماری۸
  • روش های مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل اطلاعات وآزمون فرضیه ها۸
  • تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی طرح۸

 

فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه تحقیق۹

  • مبانی نظری۱۰

    • مقدمه۱۰
    • مفهوم مدیریت سود۱۱
    • عوامل موثر بر مدیریت سود۱۲
    • انگیزه های مدیریت سود۱۵

      • انگیزه های ناشی از طرح پاداش۱۶
      • انگیزه های ناشی از سفته بازی در بازار سرمایه۱۶
      • انگیزه های ناشی از عرضه اولیه یا عمده سهام۱۷
      • انگیزه مالیاتی۱۷
      • انگیزه های ناشی از قرارداد های بدهی۱۸
      • انگیزه های سیاسی۱۸
      • انگیزه های ناشی از وجوه نقد حاصل از عملیات۱۸
      • انگیزه های ناشی از ساختار مالکیت۱۹

    • ابزار های مدیریت سود ۱۹

      • دستکاری در رویه های حسابداری۲۲
      • دستکاری برآورد های حسابداری۲۳
      • تغییر در مخارج مالی ۲۳
      • زمان بندی فروش دارایی ها۲۳
      • تصمیمات اقتصادی اساسی با اهمیت۲۴
      • دستکاری در دفاتر فروش۲۴
      • شناسایی و ثبت درآمد پیش تکمیل فرآیند تحصیل درآمد۲۵
      • دستکاری فروش۲۵
      • دستکاری تولید۲۵
      • دستکاری هزینه های اختیاری۲۶

    • انواع مدیریت سود۲۶

      • مدیریت سود کارا۲۶
      • مدیریت سود فرصت طلبانه۲۶

    • اقلام تعهدی۲۸

      • تعریف اقلام تعهدی۲۸
      • انواع اقلام تعهدی۲۹

        • اختیاری۲۹
        • غیر اختیاری۲۹

      • نقش و اهمیت اقلام تعهدی۲۹

    • بحران (تنش) مالی۳۰

      • تعریف بحران(تنش) مالی۳۰
      • دلایل بحران(تنش) مالی۳۱
      • مراحل بحران(تنش) مالی۳۲
      • رابطه میان مدیریت سود و بحران (تنش) مالی۳۲

    • پیشینه تحقیق۳۴

      • تحقیقات خارجی در زمینه مدیریت سود۳۴
      • تحقیقات خارجی در زمینه ورشکستگی۳۶
      • تحقیقات خارجی در زمینه مدیریت سود و ورشستگی۳۷
      • تحقیقات داخلی در زمینه مدیریت سود۳۸
      • تحقیقات داخلی در زمینه ورشکستگی۳۹
      • تحقیقات داخلی در زمینه مدیریت سود و ورشستگی۴۱

فصل سوم:روش شناسی پژوهش۴۲

  • مقدمه۴۳
  • روش تحقیق۴۳
  • جامعه آماری و نمونه آماری۴۴
  • فرضیه ها و مبانی نظری آنها۴۴
  • تعریف عملیاتی متغیر ها و مدل های تحقیق۴۶

    • تنش (بحران) مالی ۴۶
    • کیفیت سود ۴۷
    • مدل آماری برای آزمون فرضیه۴۸

  • قلمرو تحقیق ۴۹
  • روش های آماری مورد استفاده۴۹

    • ضریب همبستگی پیرسون۴۹
    • آزمون نرمال بودن متغیر ها-آزمون جارک۵۱
    • تجزیه و تحلیل رگرسیون۵۲
    • فرض های کلاسیک مدل رگرسیون خطی۵۳
    • پنل دیتا۵۴

      • آزمون چاو۵۴
      • آزمون بروش پاگان۵۵
      • آزمون هاسمن۵۵

فصل چهارم:جمع آوری تجزیه و تحلیل دادها۵۷

  • مقدمه۵۸
  • آمار توصیفی۵۸

    • نمونه انتخابی ۵۸
    • تعداد نمونه۵۹
    • تحلیل توصیفی از آزمون فرضیه۵۹

  • آمار استنباطی۶۱

    • نتایج حاصل از آزمون پایایی برای متغیر های الگو۶۱
    • نتایج حاصل از آزمون ناهمسانی واریانس۶۴
    • نتایج حاصل از آزمون LM65
    • نتایج حاصل از ازمون هاسمن۶۶
    • آزمون نرمال بودن باقی مانده ها۶۷
    • برآورد مدل فرضیه۶۷

      • برآورد مدل فرضیه چارک اول۶۷
      • برآورد مدل فرضیه چارک میانه (دوم و سوم) ۶۹
      • برآورد مدل فرضیه چارک چهارم۷۱

 

فصل پنجم:نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات۷۳

  • مقدمه۷۴
  • جمع بندی۷۴
  • بحث و تفسیر نتایج۷۵
  • پیشنهاد برای تحقیقات آتی۷۶
  • محدودیت های تحقیق۷۶

منابع و ماخذ۷۷

پیوست ها۷۹

 

 

فهرست جداول

جدول ۴-۱ تعدادنمونه در صنایع۵۸

جدول ۴-۲ شاخص های توصیفی متغیرهای مورد بررسی چارک اول طی سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰۵۹

جدول ۴-۳ شاخص های توصیفی متغیرهای مورد بررسی چارک میانه طی سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰۶۰

جدول ۴-۴ شاخص های توصیفی متغیرهای مورد بررسی چارک چهارم طی سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰۶۱

جدول ۴-۵ نتایج حاصل از آزمون های پایایی برای متغیرهای الگو۶۲

جدول ۴-۶ نتایج حاصل از بررسی ناهمسانی واریانس۶۵

جدول۴-۷ نتایج حاصل از آزمون LM66

جدول ۴-۸  نتایج حاصل از آزمون هاسمن۶۶

جدول۴-۹ چارک اول نتایج حاصل از برآورد مدل در حالت اثرات ثابت در مقاطع و به کارگیری روش حداقل مربعات وزنی۶۷

جدول ۴-۱۰ ضرایب رگرسیون چارک اول۶۹

جدول ۴-۱۱ چارک میانه نتایج حاصل از برآورد مدل در حالت اثرات ثابت در مقاطع و به کارگیری روش حداقل مربعات وزنی۶۹

جدول ۴-۱۲ ضرایب رگرسیون چارک میانه۷۰

جدول ۴-۱۳ چارک چهارم نتایج حاصل از برآورد مدل در حالت اثرات ثابت در مقاطع و به کارگیری روش حداقل مربعات وزنی۷۱

جدول ۴-۱۴ ضرایب رگرسیون چارک چهارم۷۲

جدول۴-۱۵ مقایسه ضرایب b1 در چارک ها۷۲

 

 

فصل اول

کلیات تحقیق

 

۱-۱ مقدمه

موضوع پژوهش “مدیریت سود و شرکتهای دارای بحران (تنش) مالی”  این دو مفهوم  به صورت  دو پدیده جدای از هم تعریف و تبیین گشته، که سعی در یافتن ارتباط احتمالی بین این دو مقوله داریم و مورد آزمون قرار می گیرند که در نهایت سوال این است آیا بحران مالی شرکتها می تواند باعث دستکاری حسابداری در سود گردد یا نه؟

شایان ذکر است که تفاوت ها از نظر مدیریت سود، در شرکتهای دارای بحران مالی و بدون بحران مالی در اینجا بررسی می گردد.

 

۱-۲ مساله اصلی تحقیق

در ادبیات مدیریت سود، از دو نوع مدیریت سود سیاه (فرصت طلبانه) و سفید (کارا یا دارای محتوای اطلاعاتی) بحث می شود. مدیریت سود فرصت طلبانه از کیفیت سود کاسته و در جهت انگیزه های توزیع ثروت مدیران انجام می شود، اما مدیریت سود کارا محتوای اطلاعاتی سود را افزایش داده و باعث با لا رفتن کیفیت آن می شود. از طرفی دسته ای از شرکتها شواهدی از بحران یا تنش مالی را به نمایش می گذارد. مساله اصلی تحقیق حاضر بررسی نحوه انجام مدیریت سود و نوع آن در این گونه شرکتها با شرایط عادی می باشد به عبارت دیگر سوال اصلی تحقیق به شرح زیر می باشد:

شرکت هایی که دارای تنش (بحران) مالی هستند چه نوع مدیریت سودی خواهند داشت؟

 

۱-۳ تشریح و بیان موضوع

کیفیت سود ارتباط نزدیکی با مدیریت سود در برآورد سلامت مالی یک نهاد دارد (لو، ۲۰۰۸). مدیریت سود به طور مستقیم روی یکپارچگی کلی گزارشات مالی تاثیر دارد و به طور چشمگیری منابع اختصاصی در سرتاسر شرکت را تحت تاثیر قرار می‌دهد (دیچو و همکاران، ۱۹۹۵؛ هایلی و واهلین، ۱۹۹۹). دو نوع از مدیریت سود وجود دارد: کارآمد و فرصت‌طلبانه (سوبرامانیام، ۱۹۹۶). مدیریت سودی کارآمد است اگر مدیران از اختیاراتشان برای انتقال اطلاعات شخصی درباره سوددهی شرکت استفاده کنند، که هنوز در سودهای هزینه محور گذشته منعکس شده؛ مدیریت سودی به صورت فرصت‌طلبانه است اگر مدیران اختیاراتشان را برای به حداکثر رسانی سودمندی خویش استفاده کنند به جای اینکه اطلاعات شخصی درباره سودآوری شرکت را منتقل کنند (سوبرامانیام، ۱۹۹۶). سیریگار و اوتاما (۲۰۰۸) مدیریت سود را به صورت اقلام تعهدی اختیاری اندازه گیری کردند .آنها اقلام تعهدی اختیاری را به صورت باقی‌مانده از مدل انتظارات خاص شرکت (مدل پیشنهادی  جونز ۱۹۹۱) سنجیدند.

سوبرامانیام (۱۹۹۶) نشان داد که اقلام تعهدی اختیاری این توانایی را برای سطح علامت دهی برای سودآوری آینده ارتباط مثبت دارند، بعد از اینکه سطح جاری را برای جریان نقدی عملیاتی و اقلام تعهدی غیراختیاری کنترل کردند. بنابراین، ما بررسی می‌کنیم که آیا اقلام تعهدی اختیاری تاثیری روی سودآوری آینده دارد یا ندارد، این کار را با بهره گرفتن از شناسایی مدیریت سود به صورت کارآمد یا فرصت‌طلبانه برای شرکتهای با تنش (بحران) مالی انجام می‌دهیم. اگر مدیریت سودکارآمد باشد، پس اقلام تعهدی اختیاری ارتباط مثبت و معناداری با سودآوری آینده دارد. اگر فرصت ‌طلبانه باشد، پس اقلام تعهدی اختیاری رابطه منفی و معنادار یا رابطه‌ی بدون معنایی با سودآوری آینده دارد.

پیش‌بینی می‌کنیم که احتمال بیشتری دارد صورت‌های مالی شرکت‌های بدون تنش (بحران) مالی، بیانگر شواهد صورت‌های مالی بالاتر از سود نسبت به شرکت‌های دارای تنش (بحران) مالی  (مانند شرکت‌هایی که احتمالاً با انگیزه پنهان سازی علائم تنش (بحران) مالی، انگیزه گرفتند) ما فرض می‌گیریم که شرکت‌های دارای تنش (بحران) مالی احتمال بیشتری دارد که سودهایشان را دست کاری کنند، نسبت به شرکت‌های بدون تنش (بحران) مالی، باشد. بنابراین بحث می‌کنیم که نوع مدیریت سود برای شرکت‌های دارای تنش (بحران) مالی به صورت فرصت‌طلبانه و کارایی کمتر هستند، و برای شرکت‌های بدون تنش (بحران) مالی در رابطه با مقدار سودکارآمدتر هستند.

 

۱-۴ ضرورت انجام تحقیق

هدف مدیریت سود نمایش کیفیت معقولانه سود است که انتظارات سهام‌داران یا نیاز به دستیابی مجوز مربوطه از تنظیم‌کنندگان  را برآورده می‌کند (فرانسیس و همکاران، ۲۰۰۸). مدیریت سود ارتباط بیشتری با کیفیت سود دارد. به عنوان مثال، سودهای مدیریت شده بالا می‌توانند باعث ایجاد کیفیت سود ‌شوند (لو، ۲۰۰۸)، همان طور که اطلاعات «مصنوعی» شاید به گرفتن تصمیم نادرست ختم شوند. اگر چه، فقدان مدیریت سود برای تضمین کیفیت بالای سود ناکافی است؛ چرا که دیگر فاکتورها (مانند بازار سرمایه و جبران خسارت مدیریت) با کیفیت سود مشارکت دارند (لو، ۲۰۰۸).

تعداد صفحه:۱۱۸

قیمت : ۳۷۵۰۰ تومان

بلافاصله پس از پرداخت، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار میگیرد و  همچنین فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال می شود

پشتیبانی سایت :                 [email protected]